Steinar sikret seg en helt spesiell båt – nå har han store planer for den

Artikkel i Tønsbergs Blad august 20255

VERDENS ELDSTE: Steinar Bua står foran verdens eldste Colin Archer båt. Foto: Victoria Hem Hasund

En 140 år gammel båt ligger nå ved Kystkultursenteret.

Et stykke maritim historie har funnet veien fra Nesvåg til Tønsberg, takket være Steinar Bua, Jan Eirik Breen, Jon Nesje Johansen og Odd Arne Haukenes. Bua har vært en del av Loggen kystlaget i 20 år, men nå skal han gjøre noe nytt.

– Den er 140 år gammel, det tok oss cirka 45 timer å frakte den hit. Det er fantastiske bevegelser i sjøen, sier Bua.

Båten er den eldste Colin Archer-båt som Bua vet om. Nå er båten ved Kystkultursenteret i Tønsberg før den skal videre.

– Den skal til Fredrikstad, der får den en total gjenoppbygging.

Planen er at båten skal komme tilbake til Tønsberg etter gjenoppbyggingen. Da skal Bua sammen med båtlaget drifte båten.

GJENOPPBYGGES: Båten skal få en total gjenoppbygging. Foto: Victoria Hem Hasund

Fant på Finn.no

Det hele ble satt i gang etter et tips fra en bekjent som hadde sett annonsen til båten.

– Den lå ute til 50.000 kroner, men eieren betalte mye mindre enn det.

Det ble fylt en hel container imens de ryddet båten, og derfor fikk de den til en billig penge.

Kultur

Når båten er ferdig gjenoppbygd og tilbake i havna på Kystkultursenteret er målet å få ungdommen hit.

– Det er et flytende kulturminne, vi blir et båtlag som vil få med oss ungdommen ut på tur, og lære dem historien til båten.

Enten det er snakk om klasseturer eller om de kommer på fritiden ønsker Bua at flere ungdommer skal oppleve den gamle båten.

– Det er viktig lokalhistorie, Tønsberg og byene rundt bygget sin velferd rundt seiling, sier Bua.

– Vi er ikke bare sprø, men det er viktig historie.

LOSBÅT: Båten ble først brukt til en losbåt etter den ble bygd i 1885. Foto: Victoria Hem Hasund

Losbåt

Båten ble bygd i 1885 i Larvik, den ble kjøpt av los Anders Arnt Andersen for 2200 kroner.

– En los betyr kjentmann, det er de som kjenner farvannet best og mot betaling gikk om bord i skutene som kom seilende inn fjorden. Båtene måtte ha en los for å ikke gå på skjær.

Båten var en losbåt i tre år og første året seilet han inn 6000 kroner. Det var stor konkurranse mellom losbåtene får å nå fram til skutene som kom inn i Oslofjorden først, derfor var det en fordel at denne båten var rask.

– Det var en del risiko. De måtte også ut i dårlig vær.

Båten ble etter hvert kjøpt av mann som ønsket å bruke den som en fritidsbåt, på grunn av de raske egenskapene.

Vil vite mer

Bua kan opplyse at det er flere i området som har en tilhørighet til Colin Archer.

– Jeg vil gjerne komme i kontakt med noen som er i slekt med losen som kjøpte båten, Anders Arnt Andersen, sier Bua.

Han vil gjerne få enda mer historie og fakta om båten.

– Colin Archer fikk kongens fortjeneste medalje for å ha designet disse båtene, han sparte mange liv fordi båtene ble sikrere ved at de ble synkefrie.

INNE I BÅTEN: Det blir en del jobb inne i båten også. Foto: Victoria Hem Hasund

Legg igjen en kommentar