Ny gangvei under Kanalbrua

Nå blir det ny gangvei under Kanalbrua på Nøtterøy-siden: – Et behov som har vært klart økende

Tønsbergs Blad 15 mars 2022

Da Kanalbrua mellom Nøtterøy og Tønsberg ble åpnet i 1957 var det gangvei under brua på begge sider. Den på Nøtterøy-siden har vært borte i flere tiår.

Ønsket om å reetablere gangveien kommer egentlig fra to fronter. Tønsberg Kystkultursenter og Loggen Kystlag har hatt dette med i sine planer for en gangveien som går helt fra fiskebrygga, under Kanalbrua og videre mot Støperiet. Parallelt med dette har Tønsberg kommune sett et økende behov for at mye trafikanter skal ha muligheten til å krysse veien i dette området.

I sakspapirene som legges fram for politikerne 23. mars står det følgende om veien videre:

«Beskrevet løsning for undergang kanalbru syd legges til grunn for videre planlegging og vurderes finansiert gjennom budsjettbehandling for 2023»

Prisen på prosjektet er anslått å være rundt fem millioner kroner, ifølge Rune Gjerden. Parallelt med dette har Tønsberg kommune sett et økende behov for at mye trafikanter skal ha muligheten til å krysse veien i dette området.

– Et behov som har vært klart økende i takt med økt bebyggelse i området, sier Rune Gjerden, seniorrådgiver i kultur og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

Han gleder seg nå over godkjenning i ekspressfart fra både Kulturarv og veifolkene i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

– De skal ha mye skryt. Det er fantastisk at de har gitt oss godkjenning på en drøy måned, sier Gjerden.

I Tønsberg kommune fremmes saken til politisk behandling 23. mars. Tiltaket er ikke bevilget eller byggesaksbehandlet i kommunen ennå.

Fredet bru

I fylkeskommunen har Kulturarv vært med i vurderingen av prosjektet fordi Kanalbrua står på listen over bruer som er fredet i Norge. Om Kanalbrua står det der «Konstruksjoner og detaljer bevares.»

Nøyaktig når gangveien under brua på Nøtterøy-siden ble borte, vet ikke Rune Gjerden. Han tipper at den forsvant som følge av at grunnen på siden er dårlig på grunn av kvikkleire. Dette har de tatt høyde for når gangveien nå skal reetableres, ved at det festes braketter i den vertikale delen av brufundamentet.

Det overordnede tegningen for prosjektet er laget av Dag Sauge Langve hos W & B Arkitekter. Han har også engasjert seg i arbeidet med Reperbanen. Videre har Asle Roberg hos Protekno AS som har dimensjonert og tegnet ut detaljene for bæreløsningen under brua.

Høyden under brua vil være 1,95 meter på det laveste. Det er 25 centimeter høyere enn på Tønsberg-siden. Gangveien vil være undervann ved høyvann, og det er lagt opp til å bruke materialer som vil tåle dette.

Som den del av prosjektet skal de eksisterende trappene ved Kanalbrua på Nøtterøy-siden rehabiliteres.

Ferdigprosjektert

I sakspapirene som legges fram for politikerne 23. mars står det følgende om veien videre:

«Beskrevet løsning for undergang kanalbru syd legges til grunn for videre planlegging og vurderes finansiert gjennom budsjettbehandling for 2023»

Prisen på prosjektet er anslått å være rundt fem millioner kroner, ifølge Rune Gjerden.

Legg igjen en kommentar